Johny Kristensen

Case: Grafiro – Profilvideo der præsterer!

UD OVER STEPPERNE

Nanna er en iværksætter, der ikke er bange af sig. Da muligheden bød sig, og hun stod over for at kunne starte op som selvstændig virksomhed, var hun ikke i tvivl – det skulle prøves af! Og sådan blev “Grafiro” til. Et navn der naturligvis spiller på hendes kompetencer som grafiker. Står man og mangler et logo? Eller noget til tryk såsom en brochure? Annonce, banner, skilte måske? Eller skal der laves en helt ny visuel identitet til en virksomhed? Så er det Nanna man går til. Og når man er en enmandshær, så er der rigeligt at tage sig af både i forhold til kunder og arbejdsopgaver i virksomheden. Nanna tænker måske en dag af hente flere kræfter ind og udvide, men indtil da er det hende, som har hånden på alle overflader. Men når man er ny, er der nogle grundlæggende udfordringer, når det kommer til at få sit navn ud over stepperne:

“Når man er sådan en nystartet virksomhed er der ikke mange ud over venner og familie, der kender virksomheden.”

Nanna Otvald, indehaver af Grafiro

Og det var sådan at Nannas og mit samarbejde opstod. Men denne gang skulle vi ikke kun tage billeder. Næ nej, der skulle afprøves noget nyt. Noget, som jeg selv er gået hen og blevet rigtig glad for tager fart lige nu, og det er nemlig video. Den fede udfordring bestod her i, hvordan jeg kunne hjælpe Grafiro med at få navnet yderligere ud over stepperne. Derfor ville vi lave en form for præsentationsvideo, hvor Nanna ville have mulighed for at tale direkte til sine kunder, vise sig selv og sin virksomhed frem – og så helst på omkring ét minuts tid. Det var på den måde at konceptet Profilvideo opstod. Der er bare noget over at kunne satte både stemme og ansigtsmimik på personen bag en virksomhed. For Nanna var dette vigtigt i forhold til at skabe en relation til sit netværk. For som hun selv nævnte, så håbede hun også, at videoen ville være med til at placere hende i “top of mind” hos potentielle kunder, som måske først stod og skulle bruge en grafiker længere ude i fremtiden. 

3 hurtige!

#1

Grafiro er grundlagt i 2021 af Nanna Otvald, der er uddannet grafisk designer og bor i Aalborg med sin familie.

#2

Nanna har allerede solid erfaring fra reklamebranchen med sig, og har blandt andet arbejdet sammen med virksomheder som Appetize, UCN og Culturemoves.

#3

Vil du læse meget mere om Nannas kreative arbejde? Så spring ind på www.grafiro.dk

Filmisk udtryk og masser af nærvær

Selvom jeg i mange år har brandet mig selv på udelukkende at være fotograf, så har jeg altid både haft en interesse for og dyrket videoproduktion ved siden af. Så derfor følte jeg mig sikker i processen, da vi begyndte de indledende faser med at planlægge indholdet af videoen. For ja, der er naturligvis noget mere i sådan en proces, end blot at stille et kamera op og bede klienten fortælle. Og samtidig kan det heller ikke nytte noget at bare at skyde løs, og håbe på at man kan klippe noget godt sammen i sidste ende. Nej, der er naturligvis en masse overvejelser, man er nødt til at gøre sig, inden optagelserne går i gang. 

 

Først og fremmest er man nødt til at tænke over det filmiske udtryk, og forberede sig på hvordan man skal skyde det. Altså – hvad er det for en historie, man gerne vil fortælle? I dette tilfælde skulle vi fortælle hvem Nanna, som står bag Grafiro er, og formidle hendes stærke kompetencer inden for faget.

Dette løser man nemmest ved at lave en såkaldt skydeliste, hvor jeg her gjorde mig klar over hvilke klip, vinkler og motiver, der skulle være med til at udgøre fortællingen. Selvom det visuelle har en stor betydning, så er der faktisk mange, der ikke er klar over hvor vigtig lyd er for den filmiske oplevelse. Dårlig lyd kan simpelthen ødelægge et ellers super godt stykke video, da det lydmæssige sommetider er mere vigtigt end det billedemæssige. Samtidig er det også enormt vigtig at billededelen faktisk viser dét, der fortælles om. Så I kan nok fornemme hvor vigtigt forberedelsen er, når det kommer til at skabe en rød tråd i sin historiefortælling. Her må man stille sig selv spørgsmål såsom: “Hvordan afspejler videoen bedst personen bag virksomheden?”, “Hvilket segment skal vi nå ud til?”. Nu kender jeg Nanna lidt i forvejen, og havde derfor en temmelig god ide om hendes personlighed, og hvem hendes kunder er. Jeg besluttede derfor, at videoen skulle afspejle hendes rolige væsen udtryksmæssigt, og satte derfor tempoet ned, og gjorde udtrykket mere simpelt. Det skulle også være autentisk, og vi valgte derfor at optage videoen på hendes hyggelige kontor, så kunden kan se i hvilket miljø, man vil træffe Nanna, når er kunde hos Grafiro.

 

Når man henvender sig til kunder, er det vigtigt at gøre sig klar over præcis hvem det er, man gerne vil appellere til. Med en certificering i det der hedder emotionelle kundetyper, havde jeg en rimelig god ide om, hvordan vi skulle nå ud til Nannas kunder – det var gennem masser af nærvær. Og den del formåede Nanna virkelig at bære! Det var ikke kun dét, at Nanna selv var med inde over projektet på den måde, at hun stod for at udfærdige manuskriptet til fortællingen, men hendes interaktion med kameraet og nærværende person under optagelserne var endegyldig for udfaldet af videoen. Det kan nemlig godt være angstprovokerende at skulle stille sig op foran et kamera og præstere, mens man har fokus på ansigtsudtryk, skal kigge ind i kameraet og huske hele talepapiret. Sådan en interaktion fra mine klienters side gør mit arbejde til en ren fornøjelse! Dét, jeg sommetider gør for at få folk til at slappe lidt af inden og under en session, er simpelthen at smalltalke med dem. Vi kan gennemgå, hvad der skal ske, og så kan vi snakke om hvad klienten fik til morgenmad. Der er ingen regler. Selvom det kan virke uprofessionelt, er en anden teknik jeg bruger, f.eks. at vente lidt med at pakke mine ting ud, før min klienten er ankommet. På den måde er der tid til at de kan falde lidt til ro og måske få sig en kop kaffe, mens jeg sætter mit udstyr op. Det sidste jeg ønsker, er at vedkommende får følelsen af, at jeg står og venter på dem. Tværtimod. Det er vigtigt at skabe en hyggelig og afslappet atmosfære inden optagelserne, for alt andet vil uden tvivl være afspejlet i det endelige materiale. Selvom jeg har været i faget i mange år, så er en af mine største udfordringer stadig, når en klient ønsker rådgivning i tøjvalg. Hvorfor er det vanskeligt, tænker du måske? Tøj og beklædning er en meget personlig ting, og det kan være svært for mig at fortælle folk, hvordan de bedst giver udtryk for, hvem de er – for det ved de naturligvis bedst selv. Men har du brug for en lille smule info til forberedelse? Så har jeg skrevet lidt fif ned her, som måske kunne være brugbar.

 

Selve optagelsen tog et par timers tid, og det samme gjorde det at få lagt hånd på redigeringsdelen med sammenklipning, farvetilpasning, musik og tale. Et voilà! På blot ét minut kan du nu få indblik i Nannas arbejde som selvstændig grafiker, og hvordan hun kan hjælpe med at løse din virksomheds problemstillinger. Videoen har Nanna anvendt både på sin hjemmeside og på sine sociale medier. Hun har haft følelsen af, at video bare går renere ind hos kunderne, og fungerer som et suverænt supplement til billeder og tekst i markedsføring. Lyder denne slag video som noget for dig? Så tag endelig fat i mig og lad os tage en snak om, hvordan jeg bedst muligt kan hjælpe dig og din virksomhed med at endnu mere omtale!

“Johny har lavet en rigtig flot video, der præsenterer mig og min virksomhed på bedst mulig vis. Jeg vil til en hver tid anbefale Johny.”

Nanna Otvald, indehaver af Grafiro

Se andre indlæg