Sådan får du produktfotos, der får kunderne til at svinge dankortet

Du kan sælge de bedste produkter Syd for Alperne… Det nytter bare ikke noget, hvis dine potentielle kunder ikke kan se det. For så er de lynhurtigt videre – og så er det pludselig din konkurrent, det tjener pengene. Når du sælger dine produkter på nettet, har du ikke en dygtig sælger til at gøre det for dig. Du kan heller ikke give potentielle kunder den taktile oplevelse, det er at se produktet i miljø eller røre ved det.

Til gengæld er der et væld af andre knapper, du kan trykke og justere på, så du kan give dem (næsten) den samme oplevelse – og i stedet for at sælge i dine åbningstider, kan du pludselig sælge 24/7.

Og noget af det allervigtigste? Gode, retvisende produktbilleder.

Hvad kan du gøre, for at sælge mere?

Der er som sagt rigtig mange forskellige knapper, du kan trykke på og justere, for at skrue op for antallet af salg på din webshop. Og så er der de ting, du bare ikke kommer uden om.

Det er fx. alfa og omega at have:

  • Retvisende billeder, der giver den besøgende en klar idé om, hvordan produktet ser ud – og som får dit produkt til at se lige præcis så indbydende ud, som det er.
  • Mere end ét billede. Ofte får du fra producentens side kun et enkelt billede, og det batter altså ikke rigtig, for det kan være svært som forbruger at gennemskue. Derfor er det altid en god idé at have mere end ét billede – uanset om det er flere fritlagte eller flere i miljø.

Du har få sekunder til at sørge for, at en besøgende ender med at svinge dankortet i netop din butik – og her gør det en stor forskel at have flotte, retvisende billeder. For selvom du måske kan tilbyde den billigste pris, vil køberen sandsynligvis alligevel vælge at smide sine penge det sted, hvor de får det bedste indtryk af produktet. Simpelthen fordi de føler sig mere trygge ved det. Og når det kommer til online shopping, er det essentielt, at du formår at tage dine besøgende i hånden og guide dem på din side og i dine produkter. Det skaber tryghed, og tryghed skaber slag.

Nå, skal vi ikke komme til det, du er her for?

Billeder, der skaber salg: Sådan forbereder du dig bedst

Du løber ikke en maraton uden lige at varme op først (og du laver heller ikke en lasagne uden at tænde ovnen i forvejen).

På samme måde er der lige et par forberedelser, du skal igennem, før du selv, eller jeg, begynder at knipse løs. Jeg har taget et hav af produktbilleder igennem min tid som fotograf – og jeg har set lidt af hvert. Der er dog særligt én ting, der går igen.

→ Folk ved ikke, hvordan de forbereder deres produkter til et fotoshoot.

For selvom man kan justere på billeder efterfølgende, er høj opløsning og knivskarp kvalitet enormt afslørende – og så er det ikke altid lige nemt at få dine produkter til at tage sig så lækkert ud, som du drømmer om, hvis ikke de er forberedt. 

Så gør lige det her, før du tropper op i studiet eller sender dine produkter:

  • Sørg for, at der er to eller flere af hvert produkt. Der vil næsten altid være nogle små ligegyldige “fejl”, som køberen overhovedet ikke ser, når produktet lander hos dem – men kameraet ser det. Derfor er det en god idé at have flere af hvert produkt. En god idé er også lige at nærstudere dine produkter på forhånd, så du får det billede, der afspejler virkeligheden mest muligt.
  • Gør dine produkter rene. Dine produkter er garanteret helt nye, og derfor overvejer du måske ikke lige at gøre dem rene først? Selvom dine produkter kommer direkte fra fabrikken eller dit lager, kan der sagtens være støv, skidt eller uheldige fingeraftryk, der ikke kommer til at tage sig godt ud på fotos. Og ja, man kan redigere meget – men et fingeraftryk på et glas er altså ikke lige til at fjerne, når først billedet er taget.
  • Gør dig (meget) gerne nogle tanker om, hvordan du gerne vil have dit produkt til at se ud. Hvad er vigtigt? Hvad køber kunderne sig ind på? Hvilket udtryk vil du gerne sende? Så er det nemlig markant nemmere at finde ud af, hvad der skal fokuseres på (både bogstaveligt og billedligt), når du eller jeg tager billederne. I samme ombæring, så gør dig lige nogle tanker om, hvad det er, produktet løser for kunden – og ja, det er er lidt dybe tanker, men det er tanker, der i sidste ende kan være med til at løfte dine billeder fra middelmådige til lige i skabet.
  • Sender du dine produkter, så du ikke selv er til stede i studiet? Så kan det være en god idé lige at gøre fotografen opmærksom på, hvordan og hvad produktet må rengøres med (ellers er det sådan noget, man lærer på den hårde måde). 

Okay, det var de indledende manøvrer. Nu kommer vi til det sjove – selve fotograferingen.
(Artiklen fortsætter under billedet)

Flag

 

Fotografens 5 bedste tips til bedre produktfotos

Jeg vil ikke lyve. Du kan selv tage nogle ganske fornuftige billeder af dine produkter, hvis du har det rette setup. Det kræver selvfølgelig en indsats fra dig – og en del af din tid. Derfor vil jeg også råde dig til lige at overveje det en ekstra gang. For ligesom jeg overlader bogføringen til en revisor, fordi det simpelthen ikke er min spidskompetence, er det måske også værd for dig at overveje at overlade fotograferingen til en fotograf. Simpelthen fordi, du kan bruge din tid på det, du er god til. På det, der skaber værdi i din forretning.

Når det så er sagt, så har jeg samlet nogle helt konkrete tips til, hvordan du selv kan tage produktfotos med en forholdsvis simpel opsætning.

De 5 tips kommer her ⬇

1. Sørg for at tage billeder fra flere vinkler

Det er altid en god idé at have flere billeder af dit produkt – og allerhelst fra flere forskellige vinkler. 

Når du står foran dit produkt, så forestil dig, at du var køberen. Hvad ville være vigtigt for dig at se, og hvilke vinkler er vigtige at fremhæve ved dit produkt? Du kender selv dit produkt ud og ind, men husk på, at det gør din potentielle køber nok ikke.

2. Sæt prikken over i’et med billeder i miljø

Du kan lave dit eget lille hjemmestudie med lys og komme langt med en ensfarvet (hvid!) baggrund – men skal du virkelig have noget, der batter, så sørg for også at få taget billeder af dit produkt i miljø.

 På den måde kan din besøgende bedre forestille sig produktet i deres eget hjem – og det giver en bedre idé om størrelse, udseende og stil helt generelt.

 

3. Simpel lyssætning, der virker

Lys på billeder er en make it or break it-ting. Derfor er det fuldstændig afgørende, at du har styr på din lyssætning.

Hvis ikke du er helt klar til at investere i fotolamper, kan du faktisk komme langt med naturligt lys og et stykke stort, hvidt papir eller flamingo. Brug det til at få lyset til at reflektere op på dit produkt, så du undgår at skabe skygger fra det naturlige lys – og så dit produkt er godt oplyst fra flere steder. Sæt flamingo på den anden side af fx dit vindue, så du har vindue på den ene side af dit produkt og flamingo på den anden.

 

4. Vær opmærksom på farverne

Noget af det, der er allervigtigst for mig, når jeg tager produktfotos, er, at farverne er autentiske. Og det kan være svært selv for en garvet rotte i faget som mig at få farverne til at fremstå en-til-en med virkeligheden – og der sætter jeg min lid til avanceret udstyr og farvekort.

Her må du nok nøjes med at sætte din lid til dine egne øjne (og de er langt henad vejen også gode nok!). Sørg for at justere dit kamera, hvis farverne trækker helt forkert op eller har et skær. Er det ikke til at fikse, kan du måske fikse det efterfølgende i redigering – men start eventuelt med lige at tjekke op eller justere hvidbalancen.

5. Få styr på din opsætning og dit grej

Skarpe billeder i god kvalitet er essentielt, uanset om det er dig selv eller en prof, der tager billederne. Har du et godt kamera i din smartphone kan det som oftest godt gå, men er du seriøs omkring dit foretagende, er det nok værd at smide penge efter fx et systemkamera.

 

Udover et godt kamera får du brug for:

– Stativer – uanset om det er din telefon eller et kamera, der skal bruges, er det en fordel med et stativ, så du får samme vinkel på dine billeder (og motivet ikke hopper og danser, når du klikker igennem galleriet).

–   En hvid (eller i hvert fald lys) baggrund. Det kan være et stykke stort karton eller papir på rulle, så du får hvid baggrund både bagved og under dit motiv/produkt.

Og så er lille bonustip: Prøv dig frem! Prøv forskellige opsætninger, leg med lyset og se, hvad der fungerer – og hvad der ikke gør.

Er du stadig lidt på bar bund? Jeg tilbyder et fotokursus, hvor jeg skræddersyr et forløb til dig, så du kan blive endnu bedre til at tage billeder.

Slip for besværet – få produktbilleder, der sælger uden at røre en finger

Vil du hellere bruge dit krudt på det, du er god til? Så har du selvfølgelig også mulighed for at overlade kameraet til profferne.

Du er altid velkommen til at give mig et kald, og ellers kan du klikke her og se priser og eksempler på produktfotos – både fritlagte og i miljø.

 

Har du spørgsmål, fanger du mig herunder ⬇