Case: Erasmus & partnere – Et godt samarbejde, og et godt abonnement
Erasmus og partnere – Et godt samarbejde, og et godtabonnement Erasmus og partnere –
Du kan sælge de bedste produkter Syd for Alperne… Det nytter bare ikke noget, hvis dine potentielle kunder ikke kan se det. For så er de lynhurtigt videre – og så er det pludselig din konkurrent, det tjener pengene. Når du sælger dine produkter på nettet, har du ikke en dygtig sælger til at gøre det for dig. Du kan heller ikke give potentielle kunder den taktile oplevelse, det er at se produktet i miljø eller røre ved det.
Til gengæld er der et væld af andre knapper, du kan trykke og justere på, så du kan give dem (næsten) den samme oplevelse – og i stedet for at sælge i dine åbningstider, kan du pludselig sælge 24/7.
Og noget af det allervigtigste? Gode, retvisende produktbilleder.
Der er som sagt rigtig mange forskellige knapper, du kan trykke på og justere, for at skrue op for antallet af salg på din webshop. Og så er der de ting, du bare ikke kommer uden om.
Du har få sekunder til at sørge for, at en besøgende ender med at svinge dankortet i netop din butik – og her gør det en stor forskel at have flotte, retvisende billeder. For selvom du måske kan tilbyde den billigste pris, vil køberen sandsynligvis alligevel vælge at smide sine penge det sted, hvor de får det bedste indtryk af produktet. Simpelthen fordi de føler sig mere trygge ved det. Og når det kommer til online shopping, er det essentielt, at du formår at tage dine besøgende i hånden og guide dem på din side og i dine produkter. Det skaber tryghed, og tryghed skaber slag.
Nå, skal vi ikke komme til det, du er her for?
Du løber ikke en maraton uden lige at varme op først (og du laver heller ikke en lasagne uden at tænde ovnen i forvejen).
På samme måde er der lige et par forberedelser, du skal igennem, før du selv, eller jeg, begynder at knipse løs. Jeg har taget et hav af produktbilleder igennem min tid som fotograf – og jeg har set lidt af hvert. Der er dog særligt én ting, der går igen.
→ Folk ved ikke, hvordan de forbereder deres produkter til et fotoshoot.
For selvom man kan justere på billeder efterfølgende, er høj opløsning og knivskarp kvalitet enormt afslørende – og så er det ikke altid lige nemt at få dine produkter til at tage sig så lækkert ud, som du drømmer om, hvis ikke de er forberedt.
Så gør lige det her, før du tropper op i studiet eller sender dine produkter:
Okay, det var de indledende manøvrer. Nu kommer vi til det sjove – selve fotograferingen.
(Artiklen fortsætter under billedet)
Jeg vil ikke lyve. Du kan selv tage nogle ganske fornuftige billeder af dine produkter, hvis du har det rette setup. Det kræver selvfølgelig en indsats fra dig – og en del af din tid. Derfor vil jeg også råde dig til lige at overveje det en ekstra gang. For ligesom jeg overlader bogføringen til en revisor, fordi det simpelthen ikke er min spidskompetence, er det måske også værd for dig at overveje at overlade fotograferingen til en fotograf. Simpelthen fordi, du kan bruge din tid på det, du er god til. På det, der skaber værdi i din forretning.
Når det så er sagt, så har jeg samlet nogle helt konkrete tips til, hvordan du selv kan tage produktfotos med en forholdsvis simpel opsætning.
Det er altid en god idé at have flere billeder af dit produkt – og allerhelst fra flere forskellige vinkler.
Når du står foran dit produkt, så forestil dig, at du var køberen. Hvad ville være vigtigt for dig at se, og hvilke vinkler er vigtige at fremhæve ved dit produkt? Du kender selv dit produkt ud og ind, men husk på, at det gør din potentielle køber nok ikke.
Du kan lave dit eget lille hjemmestudie med lys og komme langt med en ensfarvet (hvid!) baggrund – men skal du virkelig have noget, der batter, så sørg for også at få taget billeder af dit produkt i miljø.
På den måde kan din besøgende bedre forestille sig produktet i deres eget hjem – og det giver en bedre idé om størrelse, udseende og stil helt generelt.
Lys på billeder er en make it or break it-ting. Derfor er det fuldstændig afgørende, at du har styr på din lyssætning.
Hvis ikke du er helt klar til at investere i fotolamper, kan du faktisk komme langt med naturligt lys og et stykke stort, hvidt papir eller flamingo. Brug det til at få lyset til at reflektere op på dit produkt, så du undgår at skabe skygger fra det naturlige lys – og så dit produkt er godt oplyst fra flere steder. Sæt flamingo på den anden side af fx dit vindue, så du har vindue på den ene side af dit produkt og flamingo på den anden.
Noget af det, der er allervigtigst for mig, når jeg tager produktfotos, er, at farverne er autentiske. Og det kan være svært selv for en garvet rotte i faget som mig at få farverne til at fremstå en-til-en med virkeligheden – og der sætter jeg min lid til avanceret udstyr og farvekort.
Her må du nok nøjes med at sætte din lid til dine egne øjne (og de er langt henad vejen også gode nok!). Sørg for at justere dit kamera, hvis farverne trækker helt forkert op eller har et skær. Er det ikke til at fikse, kan du måske fikse det efterfølgende i redigering – men start eventuelt med lige at tjekke op eller justere hvidbalancen.
Skarpe billeder i god kvalitet er essentielt, uanset om det er dig selv eller en prof, der tager billederne. Har du et godt kamera i din smartphone kan det som oftest godt gå, men er du seriøs omkring dit foretagende, er det nok værd at smide penge efter fx et systemkamera.
Udover et godt kamera får du brug for:
– Stativer – uanset om det er din telefon eller et kamera, der skal bruges, er det en fordel med et stativ, så du får samme vinkel på dine billeder (og motivet ikke hopper og danser, når du klikker igennem galleriet).
– En hvid (eller i hvert fald lys) baggrund. Det kan være et stykke stort karton eller papir på rulle, så du får hvid baggrund både bagved og under dit motiv/produkt.
Og så er lille bonustip: Prøv dig frem! Prøv forskellige opsætninger, leg med lyset og se, hvad der fungerer – og hvad der ikke gør.
Slip for besværet – få produktbilleder, der sælger uden at røre en finger
Vil du hellere bruge dit krudt på det, du er god til? Så har du selvfølgelig også mulighed for at overlade kameraet til profferne.
Erasmus og partnere – Et godt samarbejde, og et godtabonnement Erasmus og partnere –
Hvordan fotografere man Golf? Det kan godt være mange tænker at det virker nemt
Et stærkt koncept Da Rikke og Michael for godt og vel fire år