Case: Erasmus & partnere – Et godt samarbejde, og et godt abonnement
Erasmus og partnere – Et godt samarbejde, og et godtabonnement Erasmus og partnere –
Som mennesker har vi allesammen en tendens til at anskaffe og nye og flere ting. Det er sådan, vi er sammensat. Og lad os være ærlige.. Konkurrencen blandt virksomheder boomer som aldrig før, og udbuddet af produkter, services og jeg skal komme efter dig vokser kun. Derfor kan det som virksomhed nogle gange være vanskeligt at gennemskue, hvordan man får kunderne til at vælge lige præcis dit produkt over andre. Som fotograf er dette efterhånden blevet ét af mine stærke kompetenceområder, når det kommer til at hjælpe mine kunder med at sparke gang i deres salg ved hjælp af de rigtige billeder. Og når jeg mener de rigtige billeder, handler det i denne her omgang om produktbilleder i hjemlige eller de rigtige miljø omgivelser, og hvorfor det kan være altafgørende for dine salg.
Når det kommer til salg, er det grundlæggende for en virksomhed at forstå sine kunder. Her mener jeg som mennesker, og hvorfor vi gør, som vi gør. Det er nemlig hér, nøglen ligger. Alle mennesker har en trang til at tilegne sig mere, og det er den mest hyppige tendens, vi ser, som ofte kommer til udtrykt gennem dét at købe. Alt lige fra status, identitet og politiske overbevisninger kan spille ind på dine kunders valg af produkter. Og det er her du naturligvis skal kende dine kunder, og vide hvad de gerne vil have.
Men her kommer der et påstand, som måske kommer bag på dig. For det har nemlig vist sig, at medmindre en kunde selvfølgelig er på udkig efter noget grundet nødvendighed, bliver langt de fleste endelig køb foretaget på baggrund af en følelsesmæssig reaktion. Dette er del af en proces, man lidt groft oversat kalder for åbenbaringsbroen, hvor kunden bliver eksponeret for et produkt. Noget ved dette produkt og præsentationen af det udløser en følelse hos kunden, der kunne lyde nogenlunde sådan her: “Wow, det kan jeg da ikke være foruden!”.
Det er ud fra denne reaktion, at de potentielle kunder ender med at trykke “køb” og ikke ud fra logik. Kunder er nemlig selv i stand til at rationalisere deres valg af køb senere hen uden hjælp fra dig. Det derfor enormt vigtigt, at man forstår netop hvordan man kan vække denne reaktion i sine kunder, og få dem til at vælge dine produkter.
Læs videre under billedet, og find ud af hvordan!
Dit næste spørgsmål er måske: hvordan kommer jeg så lige ind i billedet som fotograf? Fordi meget – hvis ikke det meste – af mit arbejde faktisk handler om at indfange motiver og øjeblikke, der vækker følelser i folk. Og noget af det, der virkelig har slået mig i forhold til produktbilleder, er hvad hvad man kan gøre for netop at vække følelser hos potentielle kunder.
For lad os være ærlige.. Minimalisme kan selvfølgelig noget, og her mener jeg et produktbillede med den klassiske hvide baggrund. Billedet kan være skarpt, fra den bedste vinkel og flot frilagt – men det fortæller ikke nogen historie omkring produktet. Men det øjeblik hvor et produkt bliver sat i en kontekst – altså i omgivelser, der fortæller noget om produktet – vækker du fantasien hos kunden. En biopejs i et varmt og stilrent hjem fortæller pludselig en historie om samvær, eksklusivitet og miljøvenlighed. Man får samtidig også en fornemmelse for størrelsesforholdet Kunden kan begynde at forestille sig, hvordan selv samme produkt ville kunne se ud i hjørnet af deres egen stue en kold vinterdag eller ude på terrassen en lun sommeraften.
Præcis det samme princip gælder for andet interiør såsom lamper. Jamen skal en lampe ikke bare lyse? Jo jo, men miljøbilleder hjælper også kunden med inspiration til hvordan, at denne lampe netop kan lyse et rum op. Og hvem hved? Måske bliver de pludselig så inspireret af dit miljøbilledet, at de også skal have den der reol, som lampen står på og billedet der hænger ved siden af! Hvorfor? Fordi, billedet vækker følelser, og at de kan se disse produkter i deres eget hjem. Dette vækker også tillid hos kunderne, da det skaber mere gennemsigtighed i forhold til produktets størrelse, funktion og udseende.
Et produktbillede som er taget i det rigtige miljø kan ikke kun være med til at vække følelser og inspirere dine potentielle kunder. Disse billeder fortæller nemlig en historie om produktet, og hvor det kommer fra. Placerer du et dyrt og ekslusivt brandprodukt i en kontekst, der ikke giver mening, vil de potentielle købere højst sandsynligt ikke blive ramt af den der “wow-effekt”, fordi det ikke hænger sammen med de værdier, produktet i sig skal kommunikere. Men står det pludselig i en stilren stue blandt andre ekslusive produkter, giver det mening, og der er ingen tvivl om, hvilket kundesegment brandet gerne vil henvende sig til. Derfor kan det være en rigtig god ide, at man som virksomhed investerer penge i, at få taget sine produktbilleder på en lokation eller i omgivelser, der netop kan fortælle din historie og gøre kunderne købelystne.
En af grundene til jeg har valgt at skrive den her artikel, er fordi det faktisk er gået op for mig, hvor meget efterspørgsel der er på denne slags billeder, og at jeg er en af de få fotografer, der både udbyder og har erfaringen med det. Jeg har længe arbejdet med virksomheder, hvor produktbilleder i miljø har været kernen i vores samarbejde. Når de kommer til mig, ved nogen allerede hvad de gerne vil have, mens andre ønsker mere sparring og hjælp. Her kommer min certificering i emotionelle kundetyper mig til gode, for med denne viden er det nemt at identificere deres målgruppe, og dermed også hvordan vi præsenterer deres produkt(er) bedst.
Jeg hjælper derfor mine kunderne med at planlægge sessionerne, rådgiver løbende, og også med at finde de rette lokationer, som billederne skal tages i og finde statister. Med øje for detaljen laver jeg fokus udelukkende på produktet, sådan at man ikke er tvivl om hvad øjet skal hvile på. Det er min erfaring, at mange virksomheder drager kæmpestor fordel af dette, og hvis du ønsker at kaste dig ud i miljøbilleder er jeg altid klar på at rådgive og hjælpe dig og din virksomhed!
Vil du læse mere om produktbilleder? Så klik her!
Erasmus og partnere – Et godt samarbejde, og et godtabonnement Erasmus og partnere –
Hvordan fotografere man Golf? Det kan godt være mange tænker at det virker nemt
Et stærkt koncept Da Rikke og Michael for godt og vel fire år