Når man snakker om gode billeder, er der mange faktorer som spiller ind. Men der findes nok ikke et vigtigere element i fotografi end lys, og det kan tage tid at mestre hvordan man indfanger og bruger dette i sine billeder. Men lys er naturligvis ikke bare lys, og alle årstider kan noget helt særligt på den front, hvis man spørger mig. Derfor har jeg skrevet en lille artikel, som kan hjælpe dig med at tage smukke og fantastiske billeder ved blot at benytte naturens eget lys – året rundt.

Efteråret 

I og med at vi netop er trådt ind i denne årstid, er efteråret oplagt at starte ud med. Efteråret er for mange fotografer nok den mest eftertragtede tid at hive kameraet frem – særligt for naturelskere. Naturen omdanner sig til et flammehav af røde, gule og orange farver, mens solens varme lys indhyller omverden i gyldent skær. Det sidstnævnte er nok dét, som trækker mig selv allermest udenfor på denne tid af året, for dette lys giver motiver som bland andet portrætbilleder samt billeder af landskaber og facader et helt særligt udtryk, som andre årstider ikke er i stand til. Som fotograf lærer man hurtigt, hvordan forskelligt lys og lysindfald påvirker stemningen i et billede. Om efteråret danner det bløde lys en naturlig ramme for en varm atmosfære næsten lige meget motivet, der særligt opstår omkring solop- og nedgangen. I folkemunde blandt fotografer kender man det som “den gyldne time”, der betegner hvad der dog sjældent er en hel time enten før eller efter solen står op eller går ned.  Du kan faktisk fange dette fænomen hele året rundt, men særligt om efteråret bliver det i forvejen gyldne lys endnu mere gyldent i denne stund.

Vinteren

Vinteren barske og kolde vejr kan få de fleste til at gyse bare ved tanken om at bevæge sig udenfor i det. Men selvom mange tænker denne årstid som en, man skal bruge under et plysset tæppe i sin stue, så kan vinterlyset faktisk rigtig meget, og det er værd at trække i det varme tøj for. Da dagene er kortere end på andre sæsoner er der et lille vindue mellem kl. 11 og kl. 14, hvor årstidens naturlige lys er rigtig smukt, og kan være rigtig godt at fotografere i. Solskin over en hvidt vinterlandskab eller de kølige formiddagstimer, hvor strålerne får rimen til at danse på de frosne blade er umådelig smukt, hvis man spørger mig. De korte dage betyder også, at den gyldne time ligger på mere overskuelige tidspunkter af døgnet, så man modsat sommerhalvåret ikke skal op på umenneskelige tidspunkter for at fange dette lys.

En anden side af vinteren, og nok den som de fleste af os genkender, er det overskyede og til tider triste vejr. De samlede solskinstimer i disse måneder ligger mellem 152-157 i gennemsnit, så det grå dække er noget, man må finde sig i. Men som fotograf er dette ikke nødvendigvis en dårlig ting. For ved overskyet vejr kommer også et blødt lys, som man sagtens kan indvende – også når man er indendørs. Faktisk er der nogle fotografer, der bruger dette naturlige og blide lys til for eksempel at fotografere madbilleder i. “Hvad?” tænker du måske. Jeps, du hørte rigtig. Jeg har i hvert fald fået skudt nogle rigtig sprøde motiver af sådanne produkter ved blot at placeret dem nær et vindue, og så klarer det naturlige lysindfald resten. Uanset om der er solskin eller ej, så kan vinterhalvåret meget, når det kommer til at bruge dets lys i dine fotografier – det kommer kun an på, hvilket look du går efter. 

Foråret

Foråret er årstiden, der summer af tilbagevende liv. Træerne springer ud, fuglene pipper til hinanden og solens stråler begynder at varme igen, så kinderne bliver lyserøde. De lysegrønne skud på buske og blade, og de farverige forårsblomster er smukke motiver i sig selv, men sammen med det blågrønne skær, som er så karakteristisk for denne årstid, får billeder bare et helt unikt udtryk. Dagene bliver også længere og generelt lysere. Modsat sensommeren, hvor de grønne farver er ved at være en smule afdankede oven på nogle lange og til tider varme måneder, så er foråret bare meget “crisp” og friskt at se på gennem en linse. Men selvom lyset er fantastisk også på denne årstid, kan det skarpe forårslys godt være lidt for hårdt at fotografere midt på dagen. Derfor synes jeg faktisk, at den gyldne time er det bedste tidspunkt at fange farver og motiver, som ellers godt kan gå tabt i et overeksponeret billede. Dette kan skyer naturligvis afhjælpe, så lad dig ikke afskrække af en lidt plettet himmel, når du bevæger dig udenfor. Så jeg vil opfordre dig til at bruge tiden til at fange naturens  smukke farver, og find ud af hvordan forårets blege lys fungerer bedst i dine egne motiver. 

Sommeren

Den sidste årstid er den dejlige sommer, som vi lige er trådt ud af. Mange holder lige som mig af disse varme måneder, hvor solen står højt på himlen, og bader os i sollys (det sidste er måske lidt ønsketækning, når man kender den danske vejr). Men står du en solskinsdag i højsommeren og gerne vil ud med dit kamera, så vær opmærksom på de hvide toner, som skarpt sollys skaber. Tænk derfor over, hvad det er du gerne vil fotografere, og afhold dig eventuelt fra at skyde det midt på dagen, hvor lyset er mest skarpt og hvidt. Dette er også med til at skabe meget hårde skygger. En måde at komme lidt uden om denne udfordring på kan være, at man simpelthen trækker sig ind i skyggen. Dette kan for eksempel være i ly af en skov og træer, en port hvis man er i byen, eller bare generelt en form for overdække, der skærmer for solen. Noget man også skal være opmærksom på, er at efter kl. 16 bliver skyggerne lange. Nogen synes, det kan blive en anelse træls at se på, men jeg synes derimod, at det kan give noget dybde i et billede. Her tænker jeg særligt på street-fotografi, som af blandt andet denne grund er fedt at skyde i det rødlige aftenskær. Sommerhalvåret er også en tid, hvor der er mere liv i gaderne til at fange disse motiver, og lege med de lange skygger og lyset. 

Noget andet jeg også elsker ved sommeren er dét, man kalder kalder for “den blå time”. Dette betegner det 20 minutter korte tidsrum lige inden solen enten står op eller efter solen går ned, og himlen forvandler til et dybblå lærred. Det forekommer altså før og efter “den gyldne time”.  Man kan naturligvis også opleve dette på andre årstider, men for mig hænger denne bløde, mørkeblå himmel sammen med de lyse sommernætter. Mange kunstnere har dedikeret studier til lige netop denne tid på døgnet, og er lykkedes med at forevige dette lys med pensel. Jeg vil opfordre dig til at gøre det samme. Der er bare noget magisk over at sidde i nattetimerne med sit kamera og opleve dette fænomen, og giver en fantastisk effekt på billeder.