Innovative tanker

Da Fjordline kom til mig, var de klar til at tage det næste skridt i deres udvikling. Færgerne skulle optimeres med blandt andet selvbetjeningsmaskiner, ligesom dem du nok har set på McDonald’s. På disse interaktive skærme vil færgens gæster i fremtiden selv kunne bestille mad ombord. Med andre ord vil skærmene fungere som ét stort menukort, hvor der også vises billeder af maden, frem for bare en beskrivelse. I og med at det visuelle ville spille så stor en rolle på disse maskiner, stod de overfor en vigtig opgave.

Opgaven bestod nemlig i at få taget nogle indbydende og flotte billeder i høj kvalitet af deres lækre madretter, så de fremstod indbydende og autentiske. Folkene ved Fjordline havde en masse spændende og gode ideer i forhold til opgaven. De gik i gang med at lede efter én, der ikke kun var i stand til at hjælpe med det tekniske, men også en der de kunne spare med.

 

Vi havde en del ønsker og tanker omkring projektet, Johny hjalp med at styre os ind på den rigtige retning.”

 – Jonas Safai
Business Manager ved Fjordline

Og det var sådan, vores samarbejde begyndte. Jeg pakkede mit udstyr og begav mig til Hirtshals, for at bruge dagen i mit medbragte studie ombord.

3 hurtige!

#1 Fjordline er et færgerederi, der har sejlet turister og fragt mellem Danmark, Norge og Sverige siden 1993.

#2 Fjordlines slogan ”Det er bare at glæde sig.” understreger rederiets høje ambitionsniveau, når det kommer til at tage hånd om sine gæster. 

#3 Færgerne har ligget stille under corona, men summer nu af spænding over snart at kunne komme ud på bølgen igen. Du kan læse meget mere om Fjordline og deres ruter her!

Produktbilleder – meget mere end bare et tryk på knappen

Nogen tænker måske, at dét at tage billeder af madvarer ikke lyder som en særlig svær opgave, men det er ikke altid så enkelt igen. Faktisk er der en del ting, man er nødt til at tage stilling til både før og under fotosessionen. Ligesom med alle andre kunder startede samarbejdet med Fjordline ud med en snak om problemstillingen og en behovsafklaring.

Først og fremmest blev vi enige om, at billederne skulle skydes på skibet, mens at den lå i havn. Det drejede sig nemlig om op mod 80 madretter og drikkevarer på flaske, som skulle fotograferes på én og samme dag. Heldigvis skulle alt fotograferes på den samme hvide baggrund, så det passede til farvene på selvbetjeningsskærmene. I og med at det både drejede sig om mad og flasker, var jeg også nødt til at sørge for en lyssætning, der passede til begge opsætninger, så udtrykket ville blive ens.

Den største udfordring for mig var dog den enorme mængde af produkter, der skulle fotograferes. Det var med at holde tungen lige i munden i forhold til at skabe noget ensformigt, samtidig med at alle produkterne stadig lignede sig selv i sidste ende. Når det kommer til at fotografere mad, er det for mit vedkommende vigtigt, at det ligner dét, der bliver serveret for gæsterne. Men selvom man kan rette lidt på farverne i efterbehandling, kan man altså ikke redigere et måltid meget mere lækkert, end sådan som det fremstår under fotograferingen. Kameraet gør jo netop bare, hvad man beder det om, og derfor er der nogle ting, der er gode at vide. 

Ved du for eksempel hvordan salat reagerer, når det kommer i kontakt med en lækker, men brandvarm bøf? Når salat får varme, kan det hurtigt miste sin farve samt sit sprøde, friske look – og det kan nemlig godt ses på billeder. Hvordan madvarer reagerer ved forskellige temperaturer, er en finurlig men alligevel vigtig viden, som jeg har tillært mig gennem mit arbejde i årenes løb. Nogle gange har jeg været nødt til at bede kunden skifte noget af madindholdet ud, hvis jeg kan se at varme/kulde-katastrofen er indtrådt. Men dette kan ofte forebygges af en grundig samtale forud for fotosessionen, hvor vi sammen planlægger opsætning, og hvordan maden skal se ud. Dette var naturligvis også gældende for Fjordline.

Fotosessionen tog en dags tid, og resultaterne vil du kunne se ombord på rederiets færger, hvis du vælger at benytte dig af deres mange spændende ruter fremover. 

 

 

Hjort Beer

Dette siger Fjordline om oplevelsen:

”Det har været fantastisk. Det har både været utrolig hyggeligt og givende for os. Med Johny har vi virkelig fundet en fremtidig samarbejdspartner, der passer ind i vores profil og virksomhed. Vi går godt i hånd. Prisen stillede en stor faktor, plus at han var nemt og fleksibelt at have med at gøre. Kvalitet!”

 – Jonas Safai, Business Manager ved Fjordline

Skal vi se, om vi er et match? 

Skal vi slå pjalterne sammen eller vende jeres muligheder over en kop varm kaffe? Jeg er altid klar på en uforpligtende snak om jeres virksomhed, og hvordan I kan løfte jeres potentiale til nye højder gennem stærk, visuel storytelling.

Fyr en besked i min retning i kontaktfeltet eller fang mig direkte på 31354556.

Kontakt mig her

Vil du have et tilbud, høre lidt nærmere eller bare sludre? Hold dig endelig ikke tilbage – smid en besked min retning.

Ps. Jeg er ofte på farten, så hvis jeg ikke tager telefonen, smider du bare en besked – så vender jeg tilbage til dig så snart, jeg kan.

 

7 + 2 =