Madbilleder,
der får tænderne til at løbe i vand
Hvordan fanger man essensen af en lækker menu, så det kan smages helt ude på den anden side af skærmen?
Hvordan fanger man essensen af en lækker menu, så det kan smages helt ude på den anden side af skærmen?
Du, din familie eller din udkårne har besluttet, at det er tid til lidt forkælelse, så I vil ud at spise (eller måske har I bare brug for et afbræk fra madlavning, rengøring og den daglige trummerum?).
I er egentlig friske på at prøve noget nyt, så I går på opdagelse i de restauranter og caféer, der er i nærheden af jer.
Den restaurant, der har flotte, lyse billeder, der får tænderne til at løbe i vand? Hvor man næsten kan dufte, smage og mærke stemningen igennem billederne på deres side?
Eller et sted, hvor billederne er anonyme (og måske lidt grynede, mørke og kedelige), og hvor I må gætte jer lidt frem til, hvordan både stemning, indretning og mad er ud fra lidt tekst og et menukort?
At fotografere madbilleder er en kunst, der kan være svær at mestre. Dine kunder skal kunne fornemme duftene, smage krydderierne og mærke den stemning, du gerne vil skabe.
Madbilleder skal med andre ord tage dine kunder i hånden og tydeligt vise dem, hvad det er, de får serveret, når de besøger dig.
Det kræver respekt for de råvarer, kokken bruger til at trylle maden frem med – og et særligt blik for det, der gør, at man kan mærke maden helt ude på den anden side af skærmen, kogebogen eller menukortet.
Og det er den respekt, det engagement og det drive, jeg har, når jeg skyder madfotos.
Når et madbillede skal i kassen, handler det for mig om at fange rettens autenticitet i et kraftfuldt billede. Og det virker måske lettere sagt end gjort. For et madbillede, der sælger, skal tale til alle sanserne. Man skal kunne se det æstetiske (man spiser trods alt også med øjnene), smage krydderierne på tungen, blive forført af dufte, mærke konsistenser og høre de knitrende, boblende eller sydende lyde. Alt sammen fra et billede. Og så skal det samtidig give et klart billede af din restaurant eller cafés brand. Man skal kunne mærke maden – og man skal kunne mærke dig og den stemning, dit brand står for. Men… Vi er to om det her.
Jeg har kompetencerne, der skal til, for at tale til sanserne. Men der er kun én af os, der har indgående viden om din forretning – og hvis æstetik, sanselighed og din brand-identitet skal gå op i en højere enhed, skal vores kompetencer slås sammen. Det har jeg heldigvis stor erfaring med, og jeg ved præcis, hvilke knapper jeg skal trykke på!
Du har som regel en idé om, hvordan du gerne vil have det færdige resultat – du mangler garanteret bare det sidste skub. Det er her, jeg som fotograf kommer ind i billedet. Jeg hjælper dig nemlig med at fuldende visionen med professionel sparring og kompetencer indenfor fotografier med kundemagnetisk fokus.
Har du måske også brug for fødevarerbilleder, fødevarefotos eller fødevarerfotografering? Klik her for at komme direkte ind til produktfotografering
Uanset hvilken opgave, jeg går til, har jeg to mål:
1. At tage billeder, som både du og jeg kan være stolte af
2. At skabe et rum, hvor der er plads til kreativitet, og hvor du føler dig godt tilpas
Så når jeg tager madbilleder, bestemmer du selv hvor, hvornår og hvordan det skal foregå. Vi kan skyde madbilleder i mit studie på Fyensgade i Aalborg, men jeg kommer også gerne ud til dig.
Ved du ikke, hvad der passer bedst til det udtryk, du gerne vil ramme? Jeg har altid tid til en snak med dig, hvor vi sammen kan finde den idéelle løsning.